marloes.
  • Thema’s
    • Motivatie
      • Eventjes stoppen met huilen
      • Omgaan met tegenslag
      • Waarom ik doe wat ik doe
      • Goede voornemens
      • Goede voornemens die echt iedereen kan volhouden
      • Je moet doen wat je leuk vindt
      • Waarom we niet van verliezen houden
      • Hoe de Golden Circle jou gaat helpen
      • 21ste eeuwse eerste wereld aandoeningen
    • Time management
      • Even een agenda kopen
      • Eventjes wat minder e-mail versturen
    • Studievaardigheden
      • F*ck faalangst
      • Faalangst, wat is dat?
      • De cirkel van invloed en betrokkenheid
      • Ich bin ein millennial met keuzestress
      • Millennials en hun dingetjes
  • Boeken
  • Over Marloes.
Verliezen
coaching & psychologie

Waarom we niet van verliezen houden

by marloes. 11 juli 2017
written by marloes. 11 juli 2017

Als je weekend altijd 5 dagen te kort is

Jij kent toch ook van die mensen in je omgeving die op zaterdag al zeggen dat het weekend altijd zo kort is? Om vervolgens op zondag 300 keer te zuchten dat het weekend alweer bijna voorbij is? En die op maandagochtend huilend achteraan aansluiten in de file, omdat het weekend echt voorbij is en ze weer vijf dagen onder een systeemplafond met neonlicht moeten vertoeven?

Deze mensen hebben bepaald niet van hun hobby hun werk gemaakt. Ze werken waarschijnlijk om genoeg geld te verdienen om in de resterende tijd leuke dingen te kunnen doen en kopen. Deze mensen zeggen ook altijd dat ze heel graag iets anders zouden willen doen, maar niet precies weten wat.

Ik weet niet precies wat ik zou willen, maar sowieso íets met mensen.”  – Dezelfde mensen die niet in god geloven, maar wel geloven dat er íets is.

Nou moet ik niet bijdehand doen. Want ik heb ook baantjes gehad waar ik op z’n minst niet blij van werd. En waar ik het wereldrecord van negen tot vijf naar de klok kijken verbeterde. Ik had gewoon een beetje geluk. Ik werd namelijk door een vriend gebeld met de vraag of ik zin had om op de hogeschool te komen werken. Dat had ik wel (studenten leken mij wel leuk om mee te werken) en zo rolde ik in een baan die ik de meeste tijd heel erg leuk vind. Anders zou ik hier nu gaan lopen verkondigen dat ik dat niet snap. Roepen dat je het zo slecht naar je zin hebt, maar er niks aan doen om de situatie te veranderen.

We houden niet van verandering

Dat ga ik niet doen want ik ben net als jij. En de grote vraag is natuurlijk waarom. Waarom zo lang blijven hangen in een situatie die helemaal kut is? En dan bedoel ik niet alleen die vervelende saaie baan, maar ook een studie volgen waar je helemaal niks aan vindt (zoals Gerard uit deze blogpost), of in een relatie blijven die verre van ideaal is. Uiteindelijk blijven we met zijn allen liever in die slechte maar in ieder geval vertrouwde situatie dan dat we kiezen voor een nieuwe, met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid betere situatie die we niet kennen. Raar toch?

Verliesaversie

Raar maar wel te verklaren. Dit heeft namelijk alles te maken met wat in de psychologie verliesaversie genoemd wordt. We houden er niet van iets te verliezen. Wat zeg ik, we haten verliezen. We vinden verliezen veel erger dan dat we iets winnen fijn vinden.

De verliesaversie theorie van Daniel Kahneman (de auteur van ‘Ons feilbare denken‘, een aanrader!) en Amos Tversky, twee Israelisch-Amerikaanse psychologen, wordt vooral gebruikt in economische context. Wanneer mensen beleggen , vinden ze 1000 euro verliezen vele malen erger dan dat ze 1000 euro winnen fijn vinden. Minimaal twee keer zo erg zelfs. En ken je dat, als je op Expedia zoekt naar een hotel in Barcelona en je ziet bij jouw favoriete hotel staan: ‘Nog 1 kamer beschikbaar’. Als je nu niet boekt is ‘ie weg en verlies je dus. Hop, boeken die kamer!

Wij mensen zijn ingesteld op het minimaliseren van onze verliezen en veel van onze beslissingen worden hierdoor beïnvloed. Dat was waarschijnlijk ooit, in de oertijd een nuttig overlevingsmechanisme, maar dat is het tegenwoordig allang niet meer. Denk even terug aan die vreselijke baan, die studie waar geen reet aan is of die relatie waarvan je zelf ook wel weet dat het nooit leuker gaat worden. Waarom zou je koste wat kost niet willen verliezen wat niet goed is, om potentieel iets te winnen dat veel beter is?

Blijven is verliezen

Nou ben ik natuurlijk ook geen expert. Maar ik weet inmiddels wel dat als iets niet goed (meer) voelt, dat het dan tijd is om verder te kijken. Als je de hele dag op de klok zit te kijken of het al vijf uur is, zit je je tijd te verdoen. En die van je baas. Al ben je de meest ongevoelige baksteen van het westelijk halfrond, het gevoel dat je daarbij bekruipt, klopt altijd. Dus laten we het eens omdraaien. Laten we stellen dat in een kut situatie blijven betekent dat je een potentieel betere situatie dreigt te verliezen. Elke dag weer. Wordt het dan niet eens tijd om actie te ondernemen?

Zoek jij hulp bij het zoeken en vinden van een baan of studie waar je voldoening uit haalt? Neem dan contact op voor een vrijblijvend intake gesprek. 

BeslissenRelatieStudieVeranderingVerliesaversieVerliezenWerk
0 FacebookTwitterPinterestEmail

Meer lezen

Zo ben ik nou eenmaal

Waarom ik doe wat ik doe

Onthecht

Omgaan met tegenslag

Of je worst lust

Neem nooit je hond mee naar je schoonouders...

BESTEL NU MIJN BOEK

Begin 2023 verschijnt mijn boek HIGH/LOW, een persoonlijk verhaal over verslaving aan pijnstillers. Wil je mijn boek als eerste in huis hebben? Bestel dan snel hier: https://bit.ly/Boek_Marloes

contactgegevens

marloes. | M: marloes@marloesvanderhoeven.nl  | T: 06 51 872 139

 

 

social media

Facebook Instagram Pinterest Linkedin

© 2022 Marloes van der Hoeven

marloes.
  • Thema’s
    • Motivatie
      • Eventjes stoppen met huilen
      • Omgaan met tegenslag
      • Waarom ik doe wat ik doe
      • Goede voornemens
      • Goede voornemens die echt iedereen kan volhouden
      • Je moet doen wat je leuk vindt
      • Waarom we niet van verliezen houden
      • Hoe de Golden Circle jou gaat helpen
      • 21ste eeuwse eerste wereld aandoeningen
    • Time management
      • Even een agenda kopen
      • Eventjes wat minder e-mail versturen
    • Studievaardigheden
      • F*ck faalangst
      • Faalangst, wat is dat?
      • De cirkel van invloed en betrokkenheid
      • Ich bin ein millennial met keuzestress
      • Millennials en hun dingetjes
  • Boeken
  • Over Marloes.
Beheer cookie toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij cookies. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}