marloes.
  • Thema’s
    • Motivatie
      • Eventjes stoppen met huilen
      • Omgaan met tegenslag
      • Waarom ik doe wat ik doe
      • Goede voornemens
      • Goede voornemens die echt iedereen kan volhouden
      • Je moet doen wat je leuk vindt
      • Waarom we niet van verliezen houden
      • Hoe de Golden Circle jou gaat helpen
      • 21ste eeuwse eerste wereld aandoeningen
    • Time management
      • Even een agenda kopen
      • Eventjes wat minder e-mail versturen
    • Studievaardigheden
      • F*ck faalangst
      • Faalangst, wat is dat?
      • De cirkel van invloed en betrokkenheid
      • Ich bin ein millennial met keuzestress
      • Millennials en hun dingetjes
  • Boeken
  • Over Marloes.
Goede voornemens
coaching & psychologie

Goede voornemens

by marloes. 8 januari 2018
written by marloes. 8 januari 2018

Goede voornemens maken is voor debielen. Want waarom zou je het hele jaar de kantjes er vanaf lopen* om op 1 januari ineens je leven te beteren? Daar komt nog bij dat in de geschiedenis van goede voornemens maken nog nooit iemand erin slaagde om ze langer dan drie weken vol te houden.

Ik ben een debiel. Want ik heb net als alle andere jaren ook voor 2018 weer een lijstje met goede voornemens gemaakt. En jij ook, geef maar toe. Want er is dan misschien geen verschil tussen 1 januari en alle andere dagen van het jaar, het is wél mooi de allereerste dag van een nieuw jaar. Met 365 nieuwe dagen om alles anders, beter te doen. Nieuwe ronde, nieuwe kansen.

Er is dus best wel wat te zeggen voor het maken van goede voornemens voor het nieuwe jaar. Maar wat we natuurlijk niet moeten hebben is dat we deze goede voornemens na drie weken alweer bij het grof vuil hebben gezet omdat het allemaal toch iets te lastig bleek te zijn, zoveel verandering in een keer. Geen zorgen, ik ga je helpen. Hou je aan de volgende regels, en in december 2018 ben je slank, mindful, rijk en succesvol. Gegarandeerd.

Wees duidelijk

Fit worden, goed in je vel zitten, afvallen, gezonder leven, minder stress hebben. Goede voornemens zijn meestal veel te vaag. Terwijl je op je HBO opleiding nog zo geleerd hebt om doelen SMART te formuleren. Dus wees even duidelijk. Wat wil je precies bereiken en wanneer? Hoe ziet het eruit als je je doel bereikt hebt? Wat doe je, wat doe je niet, hoe voel je je, hoe zie je eruit, etc.?

Always have a plan. Always.

Goede voornemens zonder plan zijn niks waard, kunnen ze nog zo smart zijn. Zeggen dat je 10 kilo wilt afvallen zonder te bedenken hoe je dat gaat doen is disaster waiting to happen. Zorg voor een plan. Een systeem waar je houvast aan hebt. Koop een Sonja Bakker Boek. Sla de boodschappen in die je van Sonja moet kopen. Eet elke dag alleen maar wat, hoeveel en wanneer dat van Sonja mag. En ga elke week op de weegschaal staan.

Power to the habits

De dingen die je dagelijks of wekelijks doet, bepalen of je goede voornemens succesvol uitpakken of niet. Één bezoekje aan de sportschool maakt nog geen zomer. Één bos wortels ook niet. Goede voornemens hebben kans van slagen als jij ervoor zorgt dat je je gewoonten verandert. Niet allemaal tegelijk, maar één voor één. Je hebt een heel jaar de tijd, het hoeft niet binnen drie weken te gebeuren. Zo zou je kunnen beginnen met stoppen met elke avond een hele reep Tony Chocolonely en een zak Lays patatje joppiesaus naar binnen te werken. Of over te stappen van gewone cola naar cola zero.

Faal. Alsof het je laatste dag is.

Je gaat falen. Dat is een feit. Je bent namelijk geen robot. En niet elke dag is hetzelfde, niet elke dag verloopt volgens jouw van tevoren zo goed bedachte plan. Er komt een dag dat een collega jarig is en taart trakteert. En jij zonder nadenken een stuk naar binnen schuift. Om je 30 seconden later pas te bedenken dat dit niet helemaal conform je goede voornemens is. En dan komt er ook nog die dag dat je, spontaan als je bent, op het laatste moment besluit even met vrienden te gaan borrelen in de stad. En dan ga je niet die spelbreker zijn die een spa rood bestelt. Dus neem je gin tonic. Met bitterballen erbij. Eventueel nog een blokje kaas. Dat dit gaat gebeuren maakt niks uit. Als je faalt, hoef je eigenlijk maar een ding te doen en dat is daarna gewoon weer verdergaan met datgene waar je mee bezig was. Namelijk je goede voornemens. Ok?

*Je weet wel wat ik bedoel. 

AfvallenGoede voornemens
0 FacebookTwitterPinterestEmail

Meer lezen

Zo ben ik nou eenmaal

Waarom we niet van verliezen houden

Waarom ik doe wat ik doe

Onthecht

Omgaan met tegenslag

Of je worst lust

BESTEL NU MIJN BOEK

Begin 2023 verschijnt mijn boek HIGH/LOW, een persoonlijk verhaal over verslaving aan pijnstillers. Wil je mijn boek als eerste in huis hebben? Bestel dan snel hier: https://bit.ly/Boek_Marloes

contactgegevens

marloes. | M: marloes@marloesvanderhoeven.nl  | T: 06 51 872 139

 

 

social media

Facebook Instagram Pinterest Linkedin

© 2022 Marloes van der Hoeven

marloes.
  • Thema’s
    • Motivatie
      • Eventjes stoppen met huilen
      • Omgaan met tegenslag
      • Waarom ik doe wat ik doe
      • Goede voornemens
      • Goede voornemens die echt iedereen kan volhouden
      • Je moet doen wat je leuk vindt
      • Waarom we niet van verliezen houden
      • Hoe de Golden Circle jou gaat helpen
      • 21ste eeuwse eerste wereld aandoeningen
    • Time management
      • Even een agenda kopen
      • Eventjes wat minder e-mail versturen
    • Studievaardigheden
      • F*ck faalangst
      • Faalangst, wat is dat?
      • De cirkel van invloed en betrokkenheid
      • Ich bin ein millennial met keuzestress
      • Millennials en hun dingetjes
  • Boeken
  • Over Marloes.
Beheer cookie toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij cookies. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}