marloes.
  • Thema’s
    • Motivatie
      • Eventjes stoppen met huilen
      • Omgaan met tegenslag
      • Waarom ik doe wat ik doe
      • Goede voornemens
      • Goede voornemens die echt iedereen kan volhouden
      • Je moet doen wat je leuk vindt
      • Waarom we niet van verliezen houden
      • Hoe de Golden Circle jou gaat helpen
      • 21ste eeuwse eerste wereld aandoeningen
    • Time management
      • Even een agenda kopen
      • Eventjes wat minder e-mail versturen
    • Studievaardigheden
      • F*ck faalangst
      • Faalangst, wat is dat?
      • De cirkel van invloed en betrokkenheid
      • Ich bin ein millennial met keuzestress
      • Millennials en hun dingetjes
  • Boeken
  • Over Marloes.
Attributietheorie
coaching & psychologie

Eventjes stoppen met huilen

by marloes. 7 juni 2017
written by marloes. 7 juni 2017

Tegenover me zit een boze student. Hij is vergeten zich in te schrijven voor een tentamen en mag niet meedoen. Zou ik ook boos zijn. Op mezelf. Gek genoeg was de student dat ook, boos op mij (en op alle docenten, de conciërge, de receptioniste en de meneer van ICT). Alsof wíj zijn vergeten hem in te schrijven.

De volgende dag zit er weer een student aan mijn bureau die vergeten is zich in te schrijven (ik verzin dit niet, studenten zijn vergeetachtig ja). Deze student geeft echter meteen toe dat het zijn eigen stomme schuld is, maar dat hij alsnog hoopt dat ik hem kan helpen.

Hoe komt het dat de ene student mij en iedereen behalve zichzelf verantwoordelijk hield voor wat er was gebeurd, terwijl de andere student precies hetzelfde voorval zichzelf aanrekende?

Attributietheorie

Wanneer we bovenstaande willen verklaren, moeten we kijken naar wat in de psychologie de attributietheorie genoemd wordt. De attributietheorie gaat over de manier waarop mensen hun eigen gedrag en dat van anderen verklaren in termen van oorzaak en gevolg. Wanneer we een externe attributie maken, zoeken we de oorzaak van iets buiten onszelf. Maken we een interne attributie, dan zoeken we de oorzaak van iets juist bij onszelf.

Self-serving bias

Nou zijn we met z’n allen nogal snel geneigd om eigen succes toe te schrijven aan onze capaciteiten en talenten. We maken dan dus een interne attributie. Wanneer we falen geven we echter liever iets of iemand anders de schuld. In dat geval maken we een externe attributie. Zo zal een student die een goed cijfer haalt voor een tentamen vaak zeggen dat dit komt omdat hij of zij hard geleerd heeft of nou eenmaal goed is in dat ene vak. Wanneer diezelfde student een onvoldoende haalt voor het tentamen, zal hij of zij dit eerder toeschrijven aan de moeilijkheid van het tentamen. Of aan die ene student in het lokaal die de hele tijd hard zat te hoesten.

Dit noemen we de self-serving bias: we attribueren graag zoveel mogelijk in ons eigen voordeel.  Deze self-serving bias is een logisch en nuttig systeem dat kan voorkomen dat we onszelf enorme sukkels vinden wanneer iets niet goed gaat.

Maar je kan ook te ver gaan. Je kan niet altijd naar iets of iemand anders wijzen als het fout gaat. Je bent niet eeuwig slachtoffer van dingen die je overkomen. Dan doe je niet meer mee.

“Wat mij nou weer is overkomen vandaag!” -Slachtoffer

Lifehack 1

Tijd om het eventjes te hebben over lifehack 1, misschien wel de belangrijkste van allemaal:

Het ligt aan jezelf. Niet aan je moeder, je schildklier of het weer. 

Is echt zo. Al zijn er duizend redenen waarom je bent vergeten je in te schrijven voor je tentamen, jij bent nog steeds degene die het vergeten is. En dat is fijn. Want als het aan jezelf ligt, betekent dat automatisch dat jij er dus ook iets aan kan veranderen.

Zo zou je de volgende keer in je agenda kunnen zetten dat je niet moet vergeten je in te schrijven voor je tentamens. Of aan je moeder vragen of ze je eraan wil herinneren dat je niet moet vergeten je in te schrijven voor je tentamens. Bijvoorbeeld. Of je doet het niet. Zit je de volgende keer weer huilend aan mijn bureau smoezen te bedenken waarom je je niet hebt ingeschreven. En dat dat mijn schuld is. Lees dan nog maar een keer alles wat je kan vinden over de attributietheorie.

 

AttributietheorieLifehacksPsychologieSelf-serving biasStudenten
0 FacebookTwitterPinterestEmail

Meer lezen

Zo ben ik nou eenmaal

Waarom we niet van verliezen houden

Waarom ik doe wat ik doe

Onthecht

Omgaan met tegenslag

Of je worst lust

BESTEL NU MIJN BOEK

Begin 2023 verschijnt mijn boek HIGH/LOW, een persoonlijk verhaal over verslaving aan pijnstillers. Wil je mijn boek als eerste in huis hebben? Bestel dan snel hier: https://bit.ly/Boek_Marloes

contactgegevens

marloes. | M: marloes@marloesvanderhoeven.nl  | T: 06 51 872 139

 

 

social media

Facebook Instagram Pinterest Linkedin

© 2022 Marloes van der Hoeven

marloes.
  • Thema’s
    • Motivatie
      • Eventjes stoppen met huilen
      • Omgaan met tegenslag
      • Waarom ik doe wat ik doe
      • Goede voornemens
      • Goede voornemens die echt iedereen kan volhouden
      • Je moet doen wat je leuk vindt
      • Waarom we niet van verliezen houden
      • Hoe de Golden Circle jou gaat helpen
      • 21ste eeuwse eerste wereld aandoeningen
    • Time management
      • Even een agenda kopen
      • Eventjes wat minder e-mail versturen
    • Studievaardigheden
      • F*ck faalangst
      • Faalangst, wat is dat?
      • De cirkel van invloed en betrokkenheid
      • Ich bin ein millennial met keuzestress
      • Millennials en hun dingetjes
  • Boeken
  • Over Marloes.
Beheer cookie toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij cookies. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}