Home Psychologie & lifehacks Waarom we niet van verliezen houden
Waarom we niet van verliezen houden

Waarom we niet van verliezen houden

written by marloes. 11 juli 2017

Als je weekend altijd 5 dagen te kort is

Jij kent toch ook mensen in je omgeving die op zaterdag al zeggen dat het weekend altijd zo kort is? Om vervolgens op zondag 300 keer te zuchten dat het weekend alweer bijna voorbij is? En die op maandagochtend huilend achteraan aansluiten in de file, omdat het weekend echt voorbij is?

Deze mensen hebben bepaald niet van hun hobby hun werk gemaakt. Ze werken om genoeg geld te verdienen om in de rest van hun tijd leuke dingen te kunnen doen en kopen. Deze mensen zeggen ook altij dat ze heel graag iets anders zouden willen doen, maar even niet precies weten wat.

Ik weet niet precies wat ik zou willen, maar sowieso íets met mensen.”  – Dezelfde mensen die niet in god geloven, maar wel geloven dat er íets is.

Nou moet ik niet bijdehand doen. Want ik heb ook baantjes gehad waar ik op z’n minst niet blij van werd. En waar ik het wereldrecord van negen tot vijf naar de klok kijken verbeterde. Ik had gewoon een beetje geluk. Ik werd namelijk door een vriend gebeld met de vraag of ik zin had om op de hogeschool te komen werken. Dat had ik wel (studenten leken mij wel leuk om mee te werken) en zo rolde ik in een baan die ik de meeste tijd heel erg leuk vind (en met mensen ook nog). Anders zou ik hier nu gaan lopen verkondigen dat ik dat niet snap. Roepen dat je het zo slecht naar je zin hebt, maar er niks aan doen om de situatie te veranderen.

We houden niet van verandering

Doe ik niet want ik ben net als jij. En de grote vraag is natuurlijk waarom. Waarom zo lang blijven hangen in een situatie die helemaal kut is? En dan bedoel ik niet alleen die vervelende saaie baan, maar ook een studie volgen waar je helemaal niks aan vindt (zoals Gerard uit deze blogpost), of in een relatie blijven die verre van ideaal is. Uiteindelijk blijven we met zijn allen liever in die slechte maar vertrouwde situatie dan dat we kiezen voor een nieuwe, met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid betere situatie die we niet kennen. Raar toch?

Verliesaversie

Raar maar wel te verklaren. Dit heeft namelijk alles te maken met wat in de psychologie verliesaversie genoemd wordt. We houden er niet van iets te verliezen. Wat zeg ik, we haten verliezen. We vinden verliezen veel erger dan dat we iets winnen fijn vinden.

De verliesaversie theorie van Daniel Kahneman (de auteur van ‘Ons feilbare denken‘, een aanrader!) en Amos Tversky, twee Israelisch-Amerikaanse psychologen, wordt vooral gebruikt in economische context. Wanneer mensen beleggen , vinden ze 1000 euro verliezen vele malen erger dan dat ze 1000 euro winnen fijn vinden. Minimaal twee keer zo erg zelfs. En ken je dat, als je op Expedia zoekt naar een hotel in Barcelona en je ziet bij jouw favoriete hotel staan: ‘Nog 1 kamer beschikbaar’. Als je nu niet boekt is ‘ie weg en verlies je dus. Hop, boeken die kamer!

Wij mensen zijn ingesteld op het minimaliseren van onze verliezen en veel van onze beslissingen worden hierdoor beïnvloed. Dat was waarschijnlijk ooit, in de oertijd een nuttig overlevingsmechanisme, maar dat is het tegenwoordig allang niet meer. Denk even terug aan die vreselijke baan, die studie waar geen reet aan is of die relatie waarvan je zelf ook wel weet dat het nooit leuker gaat worden. Waarom zou je koste wat kost niet willen verliezen wat niet goed is, om potentieel iets te winnen dat veel beter is?

Blijven is verliezen

Nou ben ik natuurlijk ook geen expert. Maar ik weet inmiddels wel dat als iets niet goed (meer) voelt, dat het dan tijd is om even verder te kijken. Als je de hele dag op de klok zit te kijken of het al vijf uur is, zit je je tijd te verdoen. Echt waar. Al ben je de meest ongevoelige baksteen van het westelijk halfrond, dat gevoel klopt altijd. Dus laten we het eens omdraaien. Laten we stellen dat in een kut situatie blijven betekent dat je een potentieel betere situatie dreigt te verliezen. Elke dag weer. Wordt het dan niet eens tijd om actie te ondernemen?

Meer lezen